Ter voorbereiding van,

Om de dagen in te kleuren en vorm te geven, de dagen te delen en het leven een richting te geven, zonder vermoeid te worden.
Alleen zo kan ik leven en als ik een maal per jaar jou kan raken weet ik weer waarom ook mijn leven zinvol kan zijn en later was.

maandag 8 maart 2010

veiling van de Peter Stuyvesant kunstcollectie

maandag 8 maart

Begin zeventig jaren hoorde ik voor het eerst van de kunstcollectie in de Peter Stuyvesant-fabriek in Zevenaar, van de lawaaierige fabriekshallen waar de sigaretten de lopende band afkwamen. Ik had toen in Rotterdam op de Kruiskade een expositie in een kerk. De kerk zou afgebroken worden maar heeft een tijd lang de kans gehad om een kunst-en cultuur plek te worden. Toen wij daar grote kunstwerken wilden ophangen, vertelde een bezoeker dat hij kunst had gezien in de fabriek van Peter Stuyvesant in Zevenaar. Jarenlang heeft de kunst daar in de fabriek gehangen en nu de fabriek gesloten is worden ze vandaag bij Sotheby's geveild, ooit verzameld door de fabrikant Alexander Orlow. Elk kunstwerk gaat nu zijn eigen weg, de wereld in. Voor deze werken zal zeker heel veel belangstelling bestaan. Een gemiste kans om hier een museum van te maken, een museum met kunst over de tweede helft van de twintigste eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten