Ter voorbereiding van,

Om de dagen in te kleuren en vorm te geven, de dagen te delen en het leven een richting te geven, zonder vermoeid te worden.
Alleen zo kan ik leven en als ik een maal per jaar jou kan raken weet ik weer waarom ook mijn leven zinvol kan zijn en later was.

zondag 17 januari 2010

122 piemels

Zondag 17 januari

In het museum Catharijneconvent in Utrecht staan vanaf 17 januari 122 hedendaagse vruchtbaarheidsymbolen opgesteld. Toen ik las dat sieraadmaker en beeldend kunstenaar Ruudt Peters kunstenaars vroeg om te reageren op ‘de Lingam’ voor een expositie in het museum Catharijneconvent was dat een openbaring voor mij als niet christen. Die openbaring geldt niet voor ‘de Lingam’ maar om het feit dat deze expositie in een religieus museum is. Nu wist ik op de eerste plaats niet wat ‘de Lingam’ was hoor. Het is een vruchtbaarheidssymbool dat zijn wortels heeft in de verering van Shiva, door heel Zuid-Azie tref je overal penisobjecten als talisman aan, in tempels of op markten, zoals Ruudt Peters op zijn reizen is tegen- gekomen. Zelf zegt hij in een interview met Bob Wilman in de Volkskrant, “Lingam gaat voor mij over oerkracht, creativiteit en mannelijke energie. In de hindoegod Shiva is de mannelijke en vrouwelijke energie harmonisch verenigd. Dat in anders in de westerse religie, daar botsen vrouwen en mannen en staat de fallus voor macht en voor mannelijke status, kijk maar naar die hoge bankgebouwen.”

Ik bedacht me opeens dat er op ons eiland ook zo’n hoog object staat wat voor een fallus zou kunnen doorgaan, en dat nog wel op 150 meter afstand van een kerk. Er is dus nog hoop om dit op G-O ook eens te integreren. Hoewel, als ik aan onze projecten ‘Kunst in de natuur’ denk, heb ik daar een hard hoofd in. Toch wil ik optimistisch blijven het, optimisme is het gereedschap voor vooruitgang in het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten