Ter voorbereiding van,

Om de dagen in te kleuren en vorm te geven, de dagen te delen en het leven een richting te geven, zonder vermoeid te worden.
Alleen zo kan ik leven en als ik een maal per jaar jou kan raken weet ik weer waarom ook mijn leven zinvol kan zijn en later was.

woensdag 17 februari 2010

Portretten van een Liefde


woensdag 17 februari

Hier dan de reden om naar Zwolle af te reizen.
Kern van de expositie in Zwolle vormen Marte Rölings postume portretten van de kunstenaar en psycholoog Henk Jurriaans, in Museum Fundatie. In felle kleuren en verschillende poses beeldt ze Jurriaans af. Vijftig portretten van bijna twee bij twee meter van Henk Jurriaans vormen het middelpunt van de tentoonstelling van Marte Röling - Portretten van een Liefde, die vanaf 19 januari 2010 te zien is in Museum de Fundatie. Henk Jurriaans en Marte Röling waren 36 jaar samen toen Jurriaans in 2005 overleed. Marte Röling schilderde zijn portretten in de jaren daarna. Het is haar persoonlijke relaas van een grote liefde.
Het verlies van Jurriaans sloeg een grote wond. Door telkens weer zijn portret te schilderen “kan ik me lekker op hem concentreren” merkte Röling in De Groene Amsterdammer op.
Een expositie om niet over te slaan, heel indrukwekkend en met flair tot stand gekomen. Zij heeft zich niet laten verslaan door emotie maar zich laten leiden door liefde en zo kon ze toch samen met hem verder. Zij moet wel een enorme werklust gehad hebben de afgelopen jaren.
Zie video die ik voor mijzelf als herinnering maakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten